Recensies ‘In Schaduwen van Weleer’

NBD|Biblion recensie:

In dit tweede deel van de Kroniek van Cranbord volgt de lezer nog steeds de drie huurlingen die bij toeval op elkaars pad kwamen. Ze jagen een gezamenlijke vijand na, maar komen er gaandeweg achter dat er in de landen om hen heen chaos en oorlog ontstaat, mede door de steeds corrupter wordende Kerk. Een opvallend sympathiek nieuw personage is de kerkridder Nikolas, die ongewild meegezogen wordt in de strategieën van de kerk. Verder met alles wat een goede fantasyroman hoort te hebben: helden, magie, een akelig wrede slechterik en complexe verhaallijnen die slim in elkaar grijpen. Mike Jansen schreef al een aantal korte verhalen, waarvoor hij onder andere de King Kong Award won. De Kroniek van Cranbord is zijn debuut-fantasycyclus. Tais Teng tekende het boekomslag. Met landkaart voorin. Kleine druk.

– Marieke van Middelkoop

Een recensie op fantasy-realm.nl:

Over het verhaal en de schrijfwijze daar kan ik kort over zijn, Jansen pikt de draad op daar waar het eerste deel eindigde en gaat met verve door op zijn elan.

Zie hier de volledige recensie

De recensie van Fantasywereld.nl:

Waar de lezer in het vorige deel al proefde van de wereld die Jansen schetst voor zijn verhaal, wordt deze in dit deel pas écht duidelijk. De wereld opent zich als het ware en het is nu makkelijker om te zien waar alle conflicten vandaan komen en waar ze zich afspelen. Jansen slaagt erin zijn lezer een rijke wereld voor te schotelen zonder dat deze overvol aanvoelt.

Zie hier de volledige recensie

Een nieuwe recensie voor het boek van Janita Meerman op Magictales

De wereld is ontzettend goed uitgewerkt, met verschillende volken en met een eigen geschiedenis. Er wordt ontzettend veel beschreven, zodat de wereld voor je begint te leven.

De eerste recensie is van ‘Victor’ op Goodreads:

Met nog meer aandacht dan bij het eerste boek ben ik in dit tweede deel gedoken. De hoeveelheid verhaallijnen die Mike in deel 1 voorbij liet komen schepten een raamwerk dat een grote schaal mogelijk maakte.Mike begint dit boek met de introductie van een nieuw personage, de kroezaar Nikolas Everard. Met dit nieuwe personage wordt een nieuw
gezichtspunt gecreëerd op de gebeurtenissen op Cranborn.
De hoofdrolspelers waarmee kennis is gemaakt in het eerste boek, worden echter niet vergeten. De verhaallijn met Grijs, Grim & Thoreld wordt vervolgd. Naast het kleine “verhaal” over deze 3 mannen in hun reisgezelschap wordt een wereld geschilderd waarin een politieke en religieuze machtsstrijd gaande is. Sommige panelen raken elkaar niet, maar dat elk paneel een stukje is van dit grote schilderij is wel duidelijk.Mijn favoriete punten zijn de complexiteit en de hoeveelheid van de verhaallijnen, de diversiteit aan karakters en het feit dat er geen zwart / wit beeld wordt gebruikt bij de meeste karakters.
Elk personage in het verhaal zou een donkerder kant kunnen hebben.
Verder worden interessante concepten geïntroduceerd en zul je vooral goed moeten opletten bij het lezen – zelfs af en toe terug moeten bladeren voor een aha-moment!Mike combineert vele facetten van andere auteurs in het fantasygebied in een interessante verhaallijn. Je ziet waar hij wordt door geïnspireerd, maar hij geeft aan zijn verhaal een eigen twist en originaliteit.Het genot waarmee ik het eerste boek heb gelezen is in dit tweede boek zeker vergroot – ik zie uit naar de volgende delen van deze serie!